fbpx

Halogatod a feladataid?

Beszélned kell valakivel egy fontos ügyben?

A barátaiddal szeretnél megbeszélni valamit?

Anyósoddal kell ebédelned?

Interjúra mennél?

Mindenhol kommunikálunk, de nem mindegy, hogy hogyan!

Alapvetően 4 féle kommunikációs stílust különböztetünk meg:
  1. Passzív: ilyenkor a saját érzéseid nem fejezed ki
  2. Agresszív: ilyenkor a másik fél érzéseit, vágyait nem veszed figyelembe
  3. Passzív-agresszív: amikor más úton próbálod kifejezni magad, és nem őszintén. Pl szarkazmus, morgás, határidős feladatok halogatása
  4. Asszertív: amikor őszintén beszélsz az érzéseidről és vágyaidról vagy szükségleteidről, miközben a másik érzéseit, vágyait és szükségleteit tiszteletben tartod.

Az nyilvánvaló a leírásból, hogy az asszertív kommunikációs stílus a legjobb. Mégis ez a legnehezebb, mert ezt nem tanítják, míg az első háromra rákényszerülünk és megszokjuk.

Példa

Amikor passzív vagy, akkor belenyugszol a dolgokba, ráhagyod a másikra, elfolytod az érzéseid. Dühös vagy, mert a szomszéd a házad elé állt és nehezen tudsz a saját kapudon kihajtani. Nem szólsz érte, csak dühöngsz és megpróbálsz kiállni a kocsival.

Amikor agresszív vagy, akkor ráborítod a másikra a saját érzéseid, anélkül, hogy tiszteletben tartanád a másikét. Ilyenek szoktak lenni az agresszív, vagy bántó kommentek egy bejegyzés alatt.

Amikor passzív-agresszív vagy, akkor azt érzed, hogy ki kellene mondanod a dolgokat, de nem tudod. Ilyenkor jönnek a beszólások, az irónia, az apró szurkálások. Amikor a főnök rád sóz egy csomó plusz munkát, de te már mennél haza és kényszeresen vigyorogsz rá, majd kifele menet elmorogsz egy beszólást, hogy ne hallja.

Amikor asszertív vagy, akkor nyíltan beszélsz magadról. Felvállalod a dolgaid és másokét is tiszteletben tartod, azaz nem kritizálod a másikat, nem szólsz be neki, hanem megértő vagy és kedves. A főnöknek megmondod, hogy már várnak otthon és most mennél, holnap ezekkel a feladatokkal kezded. A szomszédnak megmondod, hogy legyen kedves odébb állni, mert nem tudsz kiállni rendesen.


Az asszertív kommunikáció tehát a kulcsa annak, hogy értsenek mások minket, és hogy mi is megértsünk másokat.

Aki képes asszertíven beszélgetni, vitázni, az sokkal sikeresebb, magabiztosabb és sokkal jobban tudja önmagát is érvényesíteni, kisebb a kiégés vagy betegségek kockázata, ami az elfojtásból adódik.
Az Asszertív Akadémián tanfolyamot is találsz hozzá.

Hogyan működik a valóságban?

Az asszertív kommunikációnak több eleme van.

  • Én üzenetek formájában beszélsz (erről itt olvashatsz)
  • Nyugodt vagy és uralod az érzelmeid
  • Figyelsz a másikra
  • Tartod a szemkontaktust
  • Őszinte vagy
  • Hagyod, hogy végig mondja a másik amit szeretne
  • Mosolyogsz, ha a szituáció engedi
Hol veszed hasznát?

Lényegében bárhol 🙂 De mondok példákat: amikor fizetésemelést kérnél, amikor állásinterjúra mész, amikor anyósoddal kell beszélned, amikor a gyerek tanárával kell beszélned, tehát mindenhol, ahol érvényesíteni szeretnéd önmagad.

Miben segít?

Nagyobb lesz az önbizalmad. Mivel eléred azt, amit szeretnél, ez megnöveli az önbizalmad.
Sikeresebb lehetsz minden területen.
Meg tudod magad értetni másokkal.
A kapcsolataid javulnak.
A párkapcsolatodban közelebb tudtok kerülni egymáshoz.
A munkahelyeden jobb viszonyt tudsz kialakítani a munkatársaiddal vagy a főnököddel.
Anyaként ki tudsz állni magadért az anyósoddal szemben (ha kell).

Kezdj bele te is a gyakorlásba és figyeld meg, hogyan változik az életed!

Segítség kell hozzá? Készítettem egy ingyenesen elérhető munkafüzetet, ami segít neked abban, hogy megtedd azokat a dolgokat, amiket már régóta halogatsz, amiktől félsz, vagy valami új dologba szeretnél belekezdeni, de elakadsz ott, hogy nem tudod hogy kell.

Használhatod akár a kommunikációd javítására is! Kérd az ingyenes munkafüzetet és kezd bele!

Még szintén kedvelheted

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .